Karting - Från hyrkart till Formel 1
För många är gokart lekfull hyrkartkörning
i någon inomhushall eller på någon av landets 20-tal
gokartbanor. För andra är gokart en hobby eller en elitsport
med sikte på en proffessionell karriär inom racing. En sak har
de alla gemensamt, upplevelsen, känslan av att svepa genom de tajta
kurvorna, glida förbi konkurrenterna och att gå in i en kurva
med ett väl balanserat uppställ. Nåja, åtminstone
att försöka. Vid första anblicken är det kanske inte
så stor skillnad mellan en hyrkart och en tävlingskart. Men
skenet bedrar. Skillnaden är ungefär som att gå från
en VW-bubbla till vassaste Ferrari eller Porsche. I accelleration får
faktiskt Ferrarin och Porschen stryk av en gokart för att inte tala
om vägegenskaperna som är i klass med avancerade Formel-bilar.
Nästan alla Formel 1 förare har lagt grunden till sina karriärer
genom att börja med gokart. När förare som Jarno Trulli
och Jenson Button går från gokart till Formel 1 på ett
eller två år så visar det givetvis vilken förmåga
de främsta gokartförarna besitter. Den förmågan kommer
naturligtvis inte av sig själv, utan är resultatet av många
års träning och tävling. Många börjar köra
gokart i 7-10 årsåldern och efter 10 års tävlande
har man kanske hunnit med ett par hundra tävlingar. Det är först
när man som förälder tar en provtur i sin sons eller dotters
gokart som man på allvar inser hur enorm skickliga chafförer
de faktiskt är.
Vad är en gokart
En gokart är i princip en rörram med motor
och fyra hjul. Det som skiljer från en större bil är framför
allt att gokarten inte har någon fjädring och att bakaxeln är
stel. Avsikten med de begränsningarna är att hålla nere
kostnaderna. Att gokarten saknar fjädring är faktiskt inte så
allvarligt för vägegenskaperna. En tävlingsbil skall nämligen
vara styv. Dessutom är det inte helt sant att gokarten saknar fjädring.
Ramen är nämligen designad för att vara fjädrande!
Nyckeln till en gokarts köregenskaper ligger till stor del i ramen
och små förändringar kan få en stor effekt. Den stela
bakaxeln är också något som ger gokarten en speciell karraktär.
När man kör runt en kurva med en bil måste ytterhjulen
rulla en längre sträcka än innerhjulen. Det är inget
problem för framhjulen eftersom de inte är sammankopplade. En
personbil har differential så att drivhjulen kan rulla olika fort
men det har alltså inte en gokart. För att komma runt kurvan
måste man antingen sladda eller få innerhjulet att lyfta från
marken. Det senare kan man åstadkomma genom att ändra t.ex.
spårvidd, framhjulens vinklar eller använda en hårdare
eller mjukare bakaxel. Olika förare har olika körstil och kan
därför välja lite annorlunda inställningar.
I de flesta klasserna använder man motorer utan
växellåda och med direktdrift. Motorn är direktkopplad
till bakaxeln med en kedja. När man startar måste man alltså
lyfta och springa igång karten. En oväxlad gokartmotor måste
arbeta över ett brett varvtalsregister. För A-motorer betyder
det från 5.000 till 20.000 varv per minut.
Klasser
De olika klasserna inom gokarten är indelade med tanke på tre faktorer, växel, kostnader och förarens ålder. Minimiåldern för att köra gokart är 7 år. Då kör man i Cadetti-klassen som inte är en tävlingsklass. Avsikten är att Cadetti-förarna skall kunna träna och köra lokala uppvisnings-"tävlingar" för att vara väl förberedda när de som 10-åringar får börja tävla i Micro-klassen. I Micro sker alltså den egentliga tävlingsdebuten. Här kör man med en 85cc svensktillverkad motor, Raket. När man två, tre år senare tar steget upp i klass Mini så kan man fortsätta använda samma motor. Enda skillnad är att man använder en annan ljuddämpare och plockar bort den strypbricka i insuget som begränsar motoreffekten i Micro. Eftersom motorerna i Micro/Mini-klasserna inte får trimmas så är de också mycket hållbara. Det innebär att det är förhållandevis billigt att köra. Under de här åren kan man alltså skaffa sig massor av tränings och tävlingsrutin utan att helt tömma föräldrarnas plånbok. Glöm bara inte bort att det viktigaste är att ha roligt. Med körglädje och envishet kan man komma långt men allt för många ungdommar har ledsnat när pappa står bredvid och kräver segrar. |
|
Hur börjar jag?
Kort sammanfattat föreslår jag att du gör
så här:
Lycka till, vi ses på banorna!
Stefan / www.raceit.nu 2000-03-19