RaceIT --- NYHETER 2003 --- Svensk Karting | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DEC 2003 31 december. FIA läxar upp CIK! Internationella karting kommissionen, CIK, har utsatts för en hel del kritik de senaste åren. Det gäller bl.a. frågan om 4-taktsmotorer och satsningen på en VM serie i FSA. Tillverkarna har klagat över höga kostnader och VM-serien har tynat bort. FIA har har genomfört en granskning av hur CIKs verksamhet och vid ett möte i Monaco den 12 december fattade man ett antal beslut över huvudet på CIK. Bland annat, 1) Övergången till 4-taktsmotorer skall ligga fast men starten skjuts upp till tidigast 2006. 2) De kommande 4-taktarna får1 i stället för 2 cylindrar. 3) Från 2005 gäller 1 motor + 1 chassi per tävling. FIA har påpekat det absurda i att kartingen använder flera motorer under en tävling medan F1 stallen bara får använda en motor per tävlingshelg. Vi kan bara hålla med..... Fler beslut i kartingfrågor skall tas av FIAs sportkommission den 24 mars 2004. 1 december. Michael Schumacher vann avslutningsracet i Formel A vid helgens Winterpokal i Kerpen, Tyskland. Totalt slutade han trea medan totalsegern gick till Marcel Jeleniowski.. För svenskarna blev det en 25:e respektive 40:e plats för Philip Forsman och Jacob Gumpert i ICA. Jonatan Hertzberg blev 14:e i FA. Bilder m.m. hittar du på www.kartsport.de JULI 2003 4 juli. Viking
Trophy
kördes i år på de 1210m långa Rudskogenbanan i
Norge.
D.v.s samma bana som förra årets Nordiska mästerskap
kördes
på. Det blev ingen svensk seger i år men väl en
tredjeplats
i ICA genom Tommy Prosi och dessutom andra och tredje plats i ICA
Junior
tack vare Philip Forsman och Daniel Roos. Mest imponerade Nikolaj
Bollingtoft
från Danmark som missade ett av kvalheaten genom att komma
för
sent till park fermé. Trots det var han uppe i ledning redan
efter
några varv i finalen. Sedan var det inget snack om vem som skulle
ta hem segern. Som vanligt var ett gäng svenska juniorer med och
slogs
om tätplatserna i ICA Junior. Den här gången fick de
dock
se sig slagna av glad gutt, nämligen Eyvind Brynildsen som
kör
i team med Anders Krohn (som kör ICA). Teamet backas bl.a. upp av
Norska bilsportförbundet och rallyföraren Petter Solberg.
(Norska
förbundet satsar 20-40 gånger mer än vad Svenska
förbundet
ger sina internationella förare i bidrag. Norrmännen har
förstått
att i karting gör pengarna mycket mer nytta om man vill utveckla
tallangfulla
förare.) Vinnarmotorn var i alla fall svenskpreparerad (Leif
Larsson).
När juniorklassen startade sin final brakade Roos och
Niklas Edling
av i första kurvan. Roos blev stående i sandfållan med
Edling körde längs gräsvallen och tog sig ut på
banen
igen. Då var han rejält distanserad av fältet. Efter
två
varv rödflaggades dock loppet och det blev omstart. Avflaggningen
gjordes efter att finske föraren Tuomas Leino kraschat in i en
däcksbarriär
i den snabba utförsbacken. Som väl var klarade han sig utan
några
allvarliga skador. När loppet startades om fanns Roos och Edling
åter
på sina ursprungliga startpositioner. Det blev en spännande
final där Roos, Brynildsen, Forsman och Pankratov fightades om
segern.
Den hamnadesom sagt i Norge denna gång. Philip Forsman, Daniel
Roos
och andreas Risvall tog platserna närmast. I ICA klassen var Dick
Sahlén näst bästa svensk med en 11 plats. JUNI 2003 23 juni. Finaldagen i Öppna italienska mästerskapens 4:e omgång var inte helt utan problem för de svenska deltagarna. För Robin Andersson och Richard Hansson slutade tävlingen i second chance heatet. Philip Forsman tog sig däremot direkt till final även om han där hade problem att komma igång och var bland de sista när starten gick. Sedan fungerade det bättre och Philip gjorde en stark uppkörning som tog honom till 15:e plats. 21 juni. Öppna italienska mästerskapets 4:e deltävling körs på Corridonia 21-22 juni. Svenska deltagare i ICA Junior är Richard Hansson, Robin Andersson och Philip Forsman, Av svenskarna lyckades Philip Forsman bäst på tidskörningen med 6:e tid i sin grupp. Robin Andersson var 21:a i sin grupp och Richard Hansson 25:a. Totalt 62 startande indelade i två grupper som kör vardera två kvalheat. Första kvalet kördes på lördagen. Philip som stod i ytterledet fick en besvärlig startkurva och föll tillbaka till 12:e plats. Två placeringar tog han tillbaka och slutade alltså 10:a i mål. Robin Andersson körde upp sig till 13:e från sin 21:a position i starten. Richard blev 25:a i sitt heat. Rapporterna berättar om ett kanonfäste med mycket gummi på banan. Hur det går i resten av tävlingen läser du här under söndagen. 16 juni. Totalsegrare i årets Swedish
Kart Cup blev Susanne Larsson (Formel A), Christian
Kronegård
(ICA) och Philip Forsman (ICA junior). Tredje och sista
deltävlingen
kördes i Jönköping under helgen.
10 juni. Snabba svenskar, men norsk
seger
i Formel A EM! Jimmy Lindberg och Carl Söderblom var etta och
tvåa
på tidskörningen i helgens deltävling i Formel A EM.
Tävlingen
kördes på Mika Salo-banan i Finland. Även David
Frodelius
visade framfötterna genom att vara 10:a på
tidskörningen.
Svenskarna forsatte att prestera bra resultat även i heaten.
Söderblom
2, 2, 2, 12 Lindberg 2, 18, 1, 1 och Frodelius 13, 27, 1, 2. Det
innebar
att Calle och Jimmy var 2:a och 3:a totalt efter kvalheaten. I
finalerna
var det inte riktigt lika roligt. Söderblom var 8:a i den
första
och Frodelius 12:a i final 2. Bra placeringar givetvis men i
övrigt
var det mest strul för svenskarna i finalen. Mest för Jimmy
Lindberg
som tagit en klar ledning i final 1 när han fick punktering. Samma
öde drabbade uppenbarligen också David Frodelius. Strulade
gjorde
det däremot inte för Norges Stian Sörli som var 1:a och
3:a i de två finalerna. Ett stort grattis till Stian som för
några år sedan tävlade mycket i Sverige. De senaste
åren
har han tävlat ute i Europa och redan förra året
åstadkom
han flera fina resultat i EM serien. MAJ 2003 27 maj. För en dryg vecka sedan beslutade CIK att förbjuda de nya bakbågarna. Man hänvisar till incideter i samband med Formel A EM-deltävlingen i Angerville. Vad som händer i Sverige vet vi ännu inte men eftersom motivet är säkerheten så finns det naturligtvis anledning att ta det på allvar. 24-25 maj. Sydsvenska serien,
SGCC. Jönköping.
Stora startfält i alla klasser. här är resultaten:
17-18 maj. Swedish Kart Cup, Klippan.
Andra
avdelningen av årets Swedish Kart Cup arrangerades av KS
Klippan. ICA Junior Final 1. Loppet blev ganska odramatiskt. Roos skaffade sig en lucka de första varven och höll den sedan ända in i mål. Edling fick en lika lugn resa fram till andraplatsen. Å andra sidan fick Forsman jobba hårt för sin tredjeplats. I starten hamnade han på yttern och föll ner till 8:e plats. Därifrån arbetade han sig succesivt upp till tredjeplatsen. (resultat) Final 2. Juniorernas andra final blev mer händelserik
än den
första. De tre främsta i final 1 drog ifrån resten av
fältet
och hade en jättefight tills Daniel Roos råkade köra
på
Forsmans ena bakhjul. Roos tappade fronspoilern och fick teknisk flagg.
När tätduon gick ut på sista varvet var Edling i
täten
med Forsman en halv kartlängd efter. Så placerade Edling ett
bakhjul utanför banan och vipps hade han Forsman i bakbågen.
Ett par kurvor från mål la sig Edling i innerspår
för
att stänga av omkörningsmöjligheterna. I stället
fick
han så låg fart ut ur kurvan att Forsman kunde smita
förbi
och ta segren. Efter Roos bortfall blev det Micke Hagström som la
beslag på tredjeplatsen. ICA
10-11 maj. Tredje deltävlingen i
sydsvenska
kartingserien kördes i Borås. I Yamaha tog Hans Bergqvist
sin
andra seger i årets serie, medan det var nya segrare i de andra
klasserna. 3-4 maj. Swedish Kart Cup, Uddevalla.
första
tävlingshelgen av tre i årets SKC. I år saknas ICC
åkarna
i cupen som därmed omfattar klasserna ICAJ, ICA och FA. För
många
började tävlingshelgen med träning redan på
torsdagskvällen
och under fredagen. På lördagen kördes tidskörning
och första omgången försöksheat. Efter
lördagens
regn uppskattade de flesta nog söndagens solsken. ICA Final 2. APRIL 2003 26-27 april. Andra tävlingshelgen i årets sydsvenska kördes i Kalmar. Dessutom kördes en deltävling i ICC-åkarnas Cambio Cup. Grattis till följande segrare: SGCC delt 2. Cambio Cup 16 april. 12-13 april drog årets
sydsvenska,
SGCC, igång. Första tävlingen kördes på
Åsum
Ring i Kristianstad. Segrade i de olika klasserna gjorde (klicka
på
länkarna för fullständiga resultatlistor): MARS 2003 16 mars. Här kommer en
rapport
från årets Margutti Trophy i Parma.
15 mars. Den 28 februari beslutade
CIK att
för internationella tävlingar under 2003 som INTE är
CIK-FIA
Mästerskap, Cup eller Trophy är chassin från förra
homologiseringsperioden, 2000-2002, godkända under
förutsättning
att de försetts med den nya typen av frontspoiler och FEBRUARI 2003 17 februari. Från Bilstyrelsens senaste protokoll framgår att man tillstyrkt en begäran från kartingutskottet att få inför RM i Formel Yamaha fr.o.m. år 2003. Eftersom vi inte hört något från utskottet vet vi inget om när, var och hur. Men vi lär säkert få anledning att återkomma om det. 16 februari. Resultat från Wintercupen,
South Garda. Snabba svenskar under tävlingarna var bland
annat
Robin Andersson, ICA junior, Tommy Prosi, ICA och Jimmy Lindberg, FA.
Tyvärr
försvann de alla på vägen. Mer detaljer om de svenska
deltagarnas
resultat hittar du här: Resultat
Garda Winter Cup 2003 14 februari. Susanne Larsson blir gokarthandlare! Efter 11 års tävlande och en fjolårssäsong som resulterade i 4 segrar i ICA/FA och en tredjeplats i Viking Trophy har hon bestämt sig, inte för att lägga av men för att trappa ner på tävlandet och starta egen karthandel. Just nu håller vi på att skaffa en transportbil som ni kommer att stöta på ute på tävlingarna i år. Exakt vilka kommer vi att annonsera på vår websida. Susanne och RaceIT kommer att vara återförsäljare för Forsman Motor. Genom oss kan du köpa Birel, Yamaha och Raket motorer, kartar, reservdelar och andra tillbehör. Vi kommer inte att driva team i vanlig mening utan i första hand försöka dela med oss av vår erfarenhet och kunskap till "våra" förare ute på tävlingarna, både när Susanne själv tävlar och när hon står vid sidan om. Susanne kan Birel! Är du intresserad av hennes hjälp så kontaktar du henne på telefon 070-4153608 eller via email till susanne@raceit.nu. JANUARI 2003 30 januari. Karting-VMår 2002. Kl 23.15 i kväll sänder Eurosport en sammanfattning av VM-säsongen år 2002. 22 januari. På SGCCs websida hittar du aktuell information om 2003 års sydsvenska serie. Därifrån har vi hämtat tävlingskalendern för den kommande säsongen.. 19 januari. I dag
avgjordes finalen
i Rotax Max världsfinal. Slutresultat: Staffan Jansson var 15:e i förfinalen och att Robert Andersson 17:e. Tyvärr tvingades båda bryta i finalen. 18 januari. På MKRs web sida finns nu aktuell kalender för årets tävlingsserie. 18 januari. Årets världsfinal för Rotax Max avgörs i helgen på en bana utanför Pretoria i Sydafrika. De två svenska deltagarna har presterat följande resultat i sina första två kvalheat (av tre) under lördagen: Robert Andersson: 14, 6, ?, Staffan Jansson: 4, 4, 5. [Du kan själv följa tävlingsresultaten på www.kart.co.za]. 16 januari. Är du sugen på att tävla utomlands? Ta då en titt på vår sammanställning av tävlingskalendrar för ett antal av våra grannländer. För närvarande hittar du bl.a. länkar till tävlingskalendrar för Danmark och Norge där samt för tyska mästerskapet. Information om kartingbanor i alla de nordiska länderna hittar du som vanligt på vår bansida. Tänk på att det i år gäller nya (och striktare) regler för deltagande i nationella tävlingar i andra länder. Tävlingen måste ha en speciell utlysning (NEAFP = National Event with Authorised Foreign Participation). 10 Januari. Nytt avtal för Yamahaklassen 2003 - 2004. Via SBFs websida informerar kartingutskottet om ett antal nyheter för klassen. Det blir även i fortsättningen Swiss Hutless chassin men det blir nu fritt fram för hydrauliska bromsar och 40mm bakaxel. (Mer detaljer hittar du här) 1 Januari. Strax före jul spikades det nya nationella däcksreglementet. Alla internationella klasser kommer nu att köra med däck enligt CIK homologering "medium", dvs samma typ av däck som ICA, ICAJ och ICC kör på i sina internationella mästerskap. ICAJ Vega, ICA/FA Bridgestone YHB, ICC Dunlop DBM. (länk till det fullständiga däcksreglementet). 1 Januari. Vid sitt sammanträde
den 14
december beslutade CIKs exekutivkommite att 2003 års
internationella
mästerskap i klasserna ICA, ICAJ och ICC alla körs på
Vega
FM däck.
|
||||||||||||