RaceIT
Rättvik-Boda MKs
Premiärtävling
på Silja Ring
26-27/8 2000
Svensk
Karting

Ett personligt referat från Jan Nozlihn.

Cadetti-tja...roligt att så många kom!!! På våra breddgrader är Cadetti en sällsynt fågel. Södertäljebornas maskiner använde infödingarna som rundningsmärken.

Mikro- jo...hemmasonen Arons ledde väl till sista varvet när Michols förpassade honom till geografin (men han kom in på rätt spår igen)

NC/ICC- en ren uppvisning (utklassning) av Rickard Persson

Mini- hemmaföraren Dick Lindqvist ledde till sista varvet då Thornberg "råkade" förpassa honom ut i spenaten (även han hittade tillbaka igen)

Yamaha- Niklas Blomqvist blir nog att räkna med i fortsättningen efter sin här lyckade debut i klassen. Själv tyckte jag om kämparglöden hos Mikael Mårten som blev tvåa. (....nåra varv till såååå.....)

S2000/Rotax Max- Christer Paldin (S-2000)klarade pressen från återfallsförbrytaren Mats Ingels ( Rotax Max) och ringräven Tommy Fäldt (Rotax Max)

Vad sa förarna? Kul bana som är fin och kuperad. Dock lite väl tuffa cerbs och minimal förgasarjusteringsdepå.

Vad sa huvuddomaren? Bara superlativ. På protokollet till SBF 58 poäng av 60 möjliga!!!

Vad säger klubbmedlemmarna? F-n att vi inte fick någon seger i någon klass! Men nära var det! Nästa gång sååå......

Vad sa tävlingledningen/arrangörerna? " Vi ska inte följa utvecklingen-vi ska leda den" Välkomna åter till nästa gång. Då ska ni få se på utveckling.
 

"Helgen lördag 26 och söndag 27 augusti. Den helgen var det premiär för Sveriges nyaste tävlingsbana för gokart i Rättvik.
Banan har funnits som hyrkartbana i flera olika skepnader, men nu har gokartsektionen inom Rättvik-Boda Mk tagit steget fullt ut och gjort banan och området omkring till en riktig motorstadion.

Sex olika gokartklasser med 75 tävlande från hela Sverige deltog i helgens premiärtävling.

Tävlingen genomfördes med tidskörningar och fullständigt tidskoll på träningar, kval och finaler. Detta system välkomnades av deltagare, funktionärer och publik. Det är helt enkelt lättare att följa med och engagera sig i tävlingarna.

Banan färdigställdes i våras, men depåområdet är forfarande inte inte riktigt färdigutvecklat.
Banan är ca 643m lång och 8 meter bred. Banan är nu den femte tävlingsbanan i Nedre Norrlands bildistrikt som består av Gävleborg och Dalarnas län. Övriga banor finns i Gävle, Borlänge, Mora och Hedemora."